levendula

Altatószerek a természetből

Kivel ne fordult volna már elő életében, hogy egy zsúfolt nap után nem vagy csak nehezen tudott elaludni. Szinte mindannyian be tudunk számolni ilyen élményekről, aki pedig idősebb, már arról is, hogy vannak olyan időszakok, amikor az álmatlanság állandósulni látszik. Egy átforgolódott éjszaka után persze gyakran vagyunk kedvetlenek és kimerültek, és a napi teljesítményünk is csupán töredéke annak, amit egy átaludt, pihentető éjszaka után tudunk nyújtani. Jó, ha tudjuk: nem a patikában kell először keresnünk a megoldást, hiszen a természetben is találunk alvást segítő gyógynövényeket!

Alvást segítő gyógynövények

A természetből származó nyugtató- és altató hatású gyógynövények sora hosszú: van közöttük olyan, amelyet teaként fogyasztunk, és olyan is akad, amelynek hatóanyagát már hosszú ideje használja a gyógyszeripar, hogy abból altatókat készítsen. Ilyen például az orvosi macskagyökér, mely olyan hatóanyagokat tartalmaz, melyek egyaránt nyugtatólag hatnak a központi és a vegetatív idegrendszerre is. Tea is készül belőle, citromfű (mely szintén nyugtató hatású gyógynövény) és komló (szintén idegnyugtató, alvást elősegítő hatású) hozzáadásával.

Citromfű, levendula, golgotavirág

E három gyógynövény mind tartalmaz alvást segítő, nyugtató hatású hatóanyagokat, nem véletlen, hogy a citromfüvet soha nem hagyják ki az ilyen teakeverékekből. A macskagyökérrel ellentétben a citromfűnek kellemes aromája és íze is van, teája igencsak élvezetes.

A levendula szintén kellemes aromával rendelkezik, és az álmatlanság mellett, a feszültségen, idegességen, stresszen is segít. Ugyanígy a golgotavirág (passiflora), melyet alvászavart, nyugtalanságot enyhítő készítményekben alkalmaznak.

Egyéb alvást segítő anyagok

A gyógynövények mellett vannak más, természetes anyagok, melyek segíthetik a nyugodt és zavartalan alvást. A szervezetünk által termelt melatonin, mely az éjszakai sötétség beállta után termelődik (hajnali 2 és 4 között tetőzik), kiválasztása hozzájárul az alvásproblémák csökkenéséhez. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy éjszaka ne égessünk lámpát, hanem törekedjünk arra, hogy teljes sötétségben pihenjünk. A melatonin szabályozza az alvást, altató és az alvásra való hajlandóságot fokozó hatása van. A szervezet melatonintermelése a kor előrehaladtával csökken, így ha melatonin tartalmú készítményt szedünk 55 éves kor felett, az szintén javíthatja az alvásteljesítményt. Legyünk azonban elővigyázatosak, hogy honnan származó terméket vásárolunk, az csak megbízható forrásból származzon!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.